est eng

Värske Kunst.ee 2024/1 vahel on rikkaliku repromaterjaliga illustreeritud erilisa Eesti oksjoniturul läbi aegade kalleimaks kunstnikuks kujunenud Konrad Mägi (1878–1925) elust ja loomingust võrdluses Euroopa kunstiajaloo kaanoniga! Vt: Nils Ohlsen "Konrad Mägi ja Die Brücke Läänemere kaldal – pelgalt kokkusattumus või fenomen?"

 

Toimetuselt

(1-2/2011)

Tänavuse esimese KUNST.EE koondnumbri (nr 1–2) vahelt leiame tagasivaateid paljudele 2011. aasta esimese poole kunstielu kesksetele sündmustele, aga mitte ainult. Avarubriigis “Fookus” tuleb juttu Tallinna XV Graafikatriennaali raames ühe töönäitega esindatud rahvusvahelise nüüdiskunstiareeni suurnimest Raymond Pettibonist, USA kunstnikust, kelle vereliinis on üllatuslikult tuvastatav otseside ka Eestiga. Seoses eesti pagulaskunsti mahukate retrospektiivide toimumisega Tallinnas ja Tartus toome samuti esile eesti juurtega ameerika kunstniku Kalev Mark Kostabi perekondlikust taustast uusi huvitavaid leide. Ameerika-plokk ehk mõtteline USA–Eesti telg jätkub ka rubriigis “Teooria ja praktika”, kus leiavad tavapäraselt käsitlemist mõned küllaltki eri masti teemad: näiteks Norton Dodge’i kogu põhjal Zimmerli kunstimuuseumis tänavu kureeritud näitus eesti sõjajärgsest kunstist, aga ka Ameerika Ühendriikides aset leidnud Art Containeri ja Non Grata rühmituste performance-tuurid. N-ö alternatiivsetest elustiilidest hüpetega Euroopa kunstimaailma “peavoolule” lähenedes leiame eest põhjaliku käsitluse tänavusel 54. rahvusvahelisel Veneetsia kunstibiennaalil Eestit esindava Liina Siibi senisest foto- ja videoloomingust. Edasi näitused ja sündmused marsruudil Düsseldorf–Vilnius–Riia–Tallinn ning vist küll igavesti vastamata jäävad küsimused kultuuriikoonide kaubastamisest, maalikunsti tulevikust, joonistuse kaasaegsusest, arhitektuursete ja skulpturaalsete installatsioonide sobivusest linnaruumi jmt. Rubriik päädib mõttelise ajaloo-plokiga, sisaldades kohalikus kontekstis tohutult olulisi generatiivseid kunstiloolisi märksõnu, nagu “Sooster”, “Mägi” ja “Köler”, mida on konkreetselt rakendatud kas siis teooria (postkolonialismi ja Eesti ajaloo suhe) või praktika (kunstipreemiate ja ajaloo suhe) teenistusse. Rubriigist “Arvustused” leiame eest omakorda poole aasta pikkust ajavahemikku kokku võtta üritava galeriirubriigi, mille juhatab sisse taas kord tühi lehekülg – kujunduslik metafoor valge kuubi metafoorile –, ja uute kunstitrükiste tutvustused.
 
Seekordne spetsiaalne ajakirjalisa on pühendatud Tallinna XV Graafikatriennaalile “Armastuse, mitte raha pärast”, mis Euroopa kultuuripealinn Tallinn 2011 programmi kuuluvana kahtlemata eraldi esiletõstmist väärib. Külalistoimetajad Elnara Taidre ja Madli Mihkelson on külaliskujundaja Indrek Sirkeli abiga kokku pannud tuumaka retseptsioonikogumiku, mis annavad ülevaate, kuidas ja milliste kontseptuaalsete juhtmotiivide kaudu seekordne triennaal läbi viidi ning millised olid peamised probleemid, mida tulevikus lahendada.
 
Mida veel lisada kokkuvõtteks ühele tagasivaatele 2011. aasta esimese poole kunstielust? Kõige toreda, tegusa ja päikeselise taustal on ajakirjanduses, sotsiaalvõrgustikes ja meilinglistides kahtlusevarje heitmas kunstnike tasustamata töö problemaatika, sest kohaliku kunstituru piiratuse tõttu tegutsebki suurem osa kunstnikke Kultuurkapitali projektitoetuste sihtotstarbelise realiseerimise tähe all ehk lihtsamalt öeldes “armastuse, mitte raha pärast”. Kusagil kunstimaailmast kaugel on vahepeal ametisse asunud uus kultuuriminister, kusagil tsentraliseeritakse järjekordselt humanitaaria ja kunsti kõrgharidussüsteemi, kusagil toimub järjekordne muusika- ja kunstifestival Kumu ÖÖ ning avatakse uusi ja huvitavaid näitusi. Elu on läinud paremaks, elu on läinud lõbusamaks...
< tagasi

Serverit teenindab EENet